Strips maken in Frans-Belgische stijl: van pagina tot drukwerk

Strips maken in Frans-Belgische stijl: van pagina tot drukwerk

Candido Romano Gepubliceerd op 12/13/2023

Veel striptekenaars en aspirant-striptekenaars wenden zich tot Pixartprinting om hun verhalen af te drukken of een aantrekkelijke portfolio te creëren met verschillende stijlen en artistieke gevoeligheden. We leven onder andere in een tijd in de geschiedenis waarin de wereldproductie een ongekende variëteit heeft bereikt met compleet verschillende stijlen, genres en visies.

Maar strips zijn niet overal ter wereld hetzelfde, leg maar eens een uitgave van Batman en Dylan Dog naast elkaar: de formaten, de grootte van de albums en de paginering zijn verschillend. Dit heeft ook invloed op de verhalen en de manier waarop ze worden verteld.

In de Verenigde Staten worden ze bijvoorbeeld comics genoemd, in Japan manga, in Italië comics en in Frankrijk en België bande dessinée. Hier zullen we juist de Frans-Belgische stripschool onderzoeken, die een van de grootste en invloedrijkste markten en industrieën van Europa vertegenwoordigt.

Saverio tenuta: onze gids voor Frans/Belgische strips

Hoe maak je een stripverhaal in de Frans-Belgische stijl, of je nu een portfolio wilt maken om aan uitgevers te laten zien of een zelfgeproduceerde strip?

Een oude Italiaanse uitgave van Blacksad, in Frankrijk uitgegeven door Dargaud. Het formaat is precies hetzelfde als dat van de Franse uitgave in een hardback van hoge kwaliteit. Allereerst moeten we begrijpen dat aan de basis van strips als uitdrukkingsmiddel diepe structuren en visuele codes liggen die hun weerslag vinden in de cultuur, geschiedenis en evolutie van een bepaald land: het zijn zeker geen granieten regels, maar ze hebben niettemin de manier waarop een verhaal wordt verteld, de structuur van de pagina en de timing van het verhaal beïnvloed.

Om de Frans-Belgische strip beter te begrijpen, spraken we met Saverio Tenuta, een striptekenaar met een lange carrière in Frankrijk (met uitstapjes naar de Verenigde Staten en Italië): hij is de auteur van La Légende des Nuées Écarlates (De Legende van de Scharlaken Wolken in Italië) en Le Masque de Fudo (in Italië

La maschera di Fudo), in Frankrijk uitgegeven door uitgeverij Les Humanoïdes Associés en in Italië door Magic Press.

L’edizione francese de La Légende des Nuées Écarlates.

De grammatica van het Franse stripverhaal en de grondbeginselen van bande dessinée

Het uitgangspunt is heel eenvoudig: strips bestaan uit verschillende fundamentele onderdelen, die werken uit de hele wereld met elkaar delen, namelijk:

  • Vignet: is het beeld dat in één enkele eenheid wordt getekend, met daarin tekeningen en dialoog. Samengevoegd vormen ze een stripverhaal.
  • Kooi: is de verzameling vignetten die de pagina en de structuur ervan vormen, die het zogenaamde stripverhaal wordt.
  • Afsluiting: letterlijk de ‘witte ruimte’ die de vignetten scheidt en ook de tijd van het verhaal bepaalt.

Dit gezegd hebbende, laten we het specifiek hebben over bande dessinée, wat letterlijk “getekend stripverhaal” betekent. In Frankrijk, vooral bij realistische producten, maar ook bij sommige voorbeelden van humoristische bande dessinée, wordt in feite een heel bepaald soort stripverhaal vereist, met aandacht voor detail, met verhalen die avontuurlijk zijn en een nette, strakke stijl.

Volgens Saverio Tenuta: “In Frankrijk is de verbintenis tussen de auteur en zijn personage veel intiemer, vooral in vergelijking met de Italiaanse en Amerikaanse markt: de lezer koppelt de auteur niet los van het personage en de wereld die door een auteur is gecreëerd, wordt zelden opnieuw voorgesteld door een andere tekenaar. Bijgevolg is de verwerkingstijd ongeveer één boek per jaar en is er dus meer zorg nodig voor het product, dat ook de sterke persoonlijkheid van de auteur laat zien”.

Er zijn zoveel auteurs die het Frans-Belgische stripverhaal in de loop der tijd hebben beïnvloed en opgebouwd, dat het onmogelijk is om ze allemaal te noemen. Onder hen is zeker de Belg Hergè met zijn Kuifje, de stamvader van de zogenaamde ‘ligne claire’ (heldere lijn), een heldere en duidelijke grafische stijl, waarbij elk element van de strip op dezelfde manier wordt behandeld, d.w.z. alleen met altijd gesloten contourlijnen, met schone zwarten zonder arceringen, kortom zonder ‘vervuiling’.

Links een bord van Kuifje, vierkant en strak in klassieke Frans-Belgische stijl. Rechts een uit De Hermetische Garage, een revolutionair werk in structuur en verhaalvertelling, omdat er bijna geen verhaal aan te pas komt.

Dan was er nog de grote Jean Giraud met de Bluberry westernserie en zijn ‘dubbelganger’ Moebius, in meer experimentele verhalen als Il Garage Ermetico en L’Incal. Maar ook humoristische strips hebben een grote traditie, zoals het tijdloze Asterix van René Goscinny en Albert Uderzo.

Kortom, er zijn en waren ‘typische’ structuren in Frans-Belgische strips, maar er zijn er ook geweest die deze structuren volledig hebben omgegooid.

De verschillen: grafiek in Frans-Belgische strips

Nu we een paar voorbeelden hebben gezien die hebben geholpen om de stijl te definiëren, is het tijd om te begrijpen hoe een stripverhaal grafisch wordt gepresenteerd in de Frans-Belgische stijl als geheel.

Over het algemeen zijn in strips de relaties tussen de afzonderlijke afbeeldingen belangrijker dan de afbeeldingen zelf. Het grafische ontwerp van de pagina, d.w.z. het aantal, de positie en de grootte van de strips, is echt het belangrijkste moment in het proces.

Het is daarom gemakkelijker om de Frans-Belgische aanpak te begrijpen door uit te gaan van de verschillen met andere manieren om strips te ontwerpen, bijvoorbeeld in vergelijking met een Amerikaans stijlpaneel. Kijk maar eens naar deze twee afbeeldingen hieronder: het eerste paneel (links) komt uit Spider-Man Noir, een noir kijk op de beroemde superheld van Marvel, terwijl het tweede komt uit de Franse serie Cosa Nostra, waarin gebeurtenissen van de Amerikaanse maffia worden verteld die zich echt hebben afgespeeld rond de jaren 1930 en 1940.

Deze twee platen tonen een scène waarin een schietpartij centraal staat. Wat meteen opvalt is het grote verschil tussen de lay-out van de twee pagina’s: de eerste is, mede door de vertelde gebeurtenissen, hyperdynamisch, terwijl de tweede heel rustig is, vierkant. Als je dieper gaat, zie je dat er in het eerste paneel ‘maar’ vijf vignetten zijn, terwijl het er in het tweede paneel maar liefst negen zijn, bijna twee keer zoveel.

In Spider-Man Noir wordt de centrale gebeurtenis in het midden van het paneel geplaatst, met een groter vignet (de man die schiet), zonder de minste vorm van afsluiting, in feite worden de vignetten naast elkaar geplaatst in een oplossing van continuïteit: alles gebeurt in een paar momenten.

In het Cosa Nostra-paneel daarentegen zien we een hinderlaag op een van de personages in het verhaal: in tegenstelling tot het eerste paneel zien we hier een echte ‘interpunctie’, vertegenwoordigd door de afsluiting, die de momenten onderbreekt volgens het idee van de scriptschrijver en de illustrator. Het paneel begint met een groot detail en de begunstigers worden alleen gezien door middel van twee andere details die de gebeurtenis die staat te gebeuren het beste weergeven, zonder ze openlijk te tonen.

“Voor Frankrijk is het belangrijk dat er een verhaal is en dat alles soepel verloopt. De Amerikaanse daarentegen heeft meer een ‘wow’-effect, die moet je raken met grote vignetten en dan heb je de uitvloeisels, terwijl de Franse een heel precieze leeszin heeft. De vignetten moeten elkaar regelmatig opvolgen,” vertelde Tenuta.

Kortom, in de Frans-Belgische strip worden verhaal en vertelling voorbijgestreefd als een doel op zich, ten gunste van een snelle stroom van beelden die de lezer door het verhaal begeleiden.

De Frans-Belgische tafel en het eindproduct

De Frans-Belgische school in het algemeen heeft dus in de loop der tijd een vrij vierkante kooi gecodificeerd, bestaande uit:

  • Vier stroken
  • 8 tot 12 vignetten per paneel
  • Verhalen van 46 platen

Dit neemt niet weg dat elke uitgever (bijv. Glénat, Delcourt, Dargaud enz.) en auteur ‘zijn’ kooi en eigen manier van werken heeft. Het hangt allemaal af van het verhaal en wat men wil vertellen.

Daarom kunnen er platen zijn met drie stroken, of met minder vignetten (7, bijvoorbeeld) of met een heel groot aantal (14-15 vignetten): “Wat in elk geval verandert zijn de verhoudingen: de Franse kooi is meer vierkant, in tegenstelling tot de Amerikaanse die meer verticaal en langer is,” herhaalt Tenuta.

Maar hoe is het tekenvel opgebouwd? Ook hier is er geen universele standaard, maar in het algemeen “is er de kooi die de vignetten afbakent, dan is er de buitenrand van het blad. Daarnaast is er nog een kooi buiten de velrand, die wordt uitgesneden bij het drukken, die 5-6 millimeter groter is dan het vel”, aldus Tenuta.

In dit voorbeeld, dat niet de pretentie heeft volledig te zijn, komt de rode rechthoek overeen met de rand van de vignetten en de kooi. De groene komt overeen met de marge en de rand van de pagina, dus waar hij wordt afgesneden, terwijl de blauwe de buitenste kooi voorstelt die vervolgens wordt verwijderd.

Waarom is er een buitenste marge op het originele bord dat wordt afgesneden wanneer het wordt afgedrukt? Zoals Tenuta ons vertelde, gebeurt dat omdat “als de auteur besluit om een cartoon te tekenen die buiten de pagina gaat, dat wil zeggen, die helemaal tot aan de rand van de pagina gaat, hij niet gedwongen moet worden om op het origineel precies helemaal tot aan de rand van de pagina te tekenen, dat zou erg onhandig zijn. De auteur tekent daarom iets verder, zodat hij er zeker van kan zijn dat die strip in de snede ‘van de pagina af’ gaat, d.w.z. dat hij precies tot de rand van de pagina komt”.

Op welk formaat moet de Franse strip getekend worden?

Zeker niet de standaardformaten A4, A3 of dergelijke. Er zijn geen voorgedefinieerde afmetingen voor het tekenen in de Frans-Belgische stijl, dus de makkelijkste en snelste manier om fouten te vermijden is om een reeds gepubliceerd referentieboek te gebruiken (we hebben dit gedaan met Blacksad), de afmetingen van de pagina te nemen en ze op het tekenblad te zetten (of de gedrukte pagina te fotokopiëren en de kooi opnieuw te berekenen), altijd rekening houdend met de verdere marges van het blad en de uitsnede.

Als je daarentegen liever ‘groot’ tekent, d.w.z. op een groter formaat dan de afgedrukte pagina, teken dan gewoon een diagonaal binnen de kooi van de originele pagina, om de juiste verhoudingen te behouden.

Het eindproduct is meestal gedrukt in een harde kaft van hoge kwaliteit en de verhalen zijn meestal in kleur, in tegenstelling tot de strips die we in Italië zien. Het Franse standaardvolume meet 24 × 32 cm, met een verhaal van 46 pagina’s, hoewel er in de loop der tijd verschillende formaten zijn ontwikkeld (tot 60 of 80 pagina’s).

Wat het drukken betreft, worden Franse albums beschouwd als echte boeken, dus er kan worden gekozen voor een hardback met een vierkante rug om op zijn minst een dergelijk product te simuleren, terwijl voor een portfolio van platen of tekeningen een ruwe en gefreesde, of geniet, paperbackbinding ook prima zou zijn.

Dit is het einde van deze reis in bande dessinée, een enorme en rijk gevarieerde wereld: het advies is dan ook om zoveel mogelijk te lezen over de auteurs en verhalen van deze grote traditie, alleen op die manier kan men de verhalende en technische structuren diepgaand begrijpen.