Wat is een roll-up? Betekenis en gebruikscontexten

Wat is een roll-up? Betekenis en gebruikscontexten

Giovanni Blandino Gepubliceerd op 10/25/2023

De betekenis van ‘roll up’ en de gebruikscontexten van een roll-up display

Ken je de betekenis van de term roll up? Een roll up, ook wel bekend als roll-up, is een zelfdragende reclamedisplay die bestaat uit een banner – een brede strook stof of ander materiaal – waarop de inhoud wordt gedrukt en een basis waarop de banner kan worden opgerold zodat deze gemakkelijk kan worden vervoerd.

Deze eigenschappen maken de roll-up een van de meest praktische en effectieve oplossingen voor het adverteren van uw merk of producten op beurzen en conferenties.

Dit is het korte antwoord op de vraag “wat is een roll-up?”. Maar als je meer wilt weten over de betekenis van een roll-up, raden we je aan om verder te lezen! In dit artikel over de betekenis van een roll-up vertellen we je meer in detail over de verschillende soorten roll-ups, de meest effectieve gelegenheden om ze te gebruiken en enkele tips over hoe je een roll-up maakt die perfect is voor jouw doeleinden.

Klaar om uit te vinden wat een roll-up eigenlijk is?

Voorbeeld van wat een roll-up is met details
Roll-up betekenis: laten we het samen ontdekken

Waarom een oprolbaar display gebruiken? Alle voordelen

Voordat we dieper ingaan op wat een roll-up is, zetten we eerst de voordelen op een rijtje. Hier zijn drie redenen waarom roll-ups zo populair zijn (en waarom jij ze ook zou moeten gaan gebruiken)!

  • De roll-up is eenvoudig te monteren: trek de banner omhoog van de basis en vergrendel het bevestigingsmechanisme. In slechts enkele ogenblikken ben je klaar!
  • De roll up is gemakkelijk te vervoeren: omdat hij op zijn eigen basis kan worden opgerold, is de roll up compact en zeer gemakkelijk te vervoeren. Als je de roll up op Pixartprinting bestelt, ontvang je ook een handige tas om hem in mee te nemen. Kortom: het is veel praktischer dan een paneel en veiliger om mee te nemen, zodat het niet kan beschadigen.
  • De roll up is herbruikbaar: dankzij de draagbaarheid kan de roll up eenmalig worden bedrukt en vele malen worden hergebruikt.
Roll-up: wat is het en wat zijn de voordelen?
Voorbeeld van een roll-up: wat is het en wat zijn de voordelen?

Nu je de betekenis van de term roll-up en de voordelen ervan hebt begrepen, zul je hebben geraden dat je deze roll-up display effectief kunt gebruiken om reclame te maken voor je bedrijf of een specifiek product op een beurs, publiek evenement of conferentie. Je kunt bedrijfsroll-ups maken om te gebruiken als achtergrond tijdens openingen, persconferenties of interviews.

Wat is een roll-up: vormen en soorten roll-up displays

Laten we nu in meer detail begrijpen wat een roll-up is, uit welke elementen hij bestaat en welke soorten je zou kunnen kiezen.

Het meest zichtbare en belangrijkste onderdeel van de roll-up is ongetwijfeld de banner waarop de inhoud kan worden afgedrukt. Allereerst kunnen we verschillende categorieën onderscheiden:

  • De roll up met een klassieke banner waarbij de bedrukte inhoud slechts aan één kant zichtbaar is
  • De roll up met dubbelzijdige banner waarbij de bedrukte inhoud aan beide zijden zichtbaar is, handig voor een betere zichtbaarheid als hij bijvoorbeeld in een doorgangszone wordt geplaatst.
  • De extra grote roll up banner met een zeer groot bedrukbaar oppervlak (in de catalogus van Pixartprinting is de maximale afmeting 2×3 meter), handig in geval van speciale opstellingen.
Wat is een roll-up: de soorten
Voorbeeld van wat een roll-up is en het dubbelzijdige type roll-up

De roll-up banner kan worden gemaakt van verschillende materialen, elk met verschillende eigenschappen en kosten. De meest gebruikte materialen zijn:

  • Pvc of vinyl: een van de meest gebruikte en goedkoopste bannermaterialen, met een levensduur tot drie jaar. In de catalogus van Pixartprinting is het een selecteerbaar materiaal voor roll up economy.
  • Non-woven stof (TNT): een industrieel product dat lijkt op stof, maar verkregen wordt door andere processen dan weven. Het is meestal lichter dan PVC en is scheurbestendig, zodat het ook buiten kan worden gebruikt.
  • Ecoflat: een innovatief materiaal en nu een van de meest gebruikte voor het bedrukken van spandoeken. Het is een meerlaags materiaal dat volledig kan worden afgevoerd als droog afval (terwijl andere materialen meestal worden beschouwd als speciaal afval). Het is halfstijf en heeft een glad oppervlak en een ondoorzichtige achterkant om de leesbaarheid van de print te vergroten. Het is geschikt voor buitengebruik. In de catalogus van Pixartprinting is het een selecteerbaar materiaal voor elk type roll up.
  • Polyesterweefsel met een matte achterkant: met dit weefsel kunnen afbeeldingen en kleuren het best worden bedrukt. De ondoorzichtige achterkant elimineert lichtinterferentie die van achter de stof kan komen: dit maakt graphics met constante kleuren mogelijk. In de catalogus van Pixartprinting kan dit materiaal worden geselecteerd voor vele soorten roll-ups. Het wordt bedrukt met UV-technologie voor hoogwaardige afdrukken, zeer donkere zwarttinten en heldere kleuren.

Er ontbreekt nog één element om uit te leggen wat een roll-up is: de basis. Ook deze kan gemaakt worden van verschillende materialen, van plastic tot aluminium, waarbij de laatste duurzamer is. Roll-ups die uitsluitend ontworpen zijn voor buitengebruik hebben een basis die geballast kan worden met zand of water om de constructie nog stabieler te maken in geval van wind.

Hoe maak je een goede roll-up? Wat betekent het om een succesvolle roll-up te ontwerpen?

Nadat we in detail hebben uitgelegd wat een roll-up is, geven we een aantal goede tips voor het maken van effectieve roll-ups. Zoals altijd het geval is, wordt het succes van een goede roll-up inderdaad bepaald door goed drukwerk, maar ook en vooral door wat je erop afdrukt! Hier zijn onze tips

Voorbeeld van wat een roll-up is en hoe je afbeeldingen maakt
Afbeelding: Mark Krenn [CC 2.0 BY]. Voorbeeld van wat een roll-up is en hoe je afbeeldingen maakt
  1. Kies één duidelijke boodschap: ook al is het afdrukgebied groot, je hoeft het niet per se te vullen met informatie. Zoals bij elke communicatie: kies één kernboodschap en concentreer je daarop.
  2. Plaats het bedrijfslogo bovenaan – dit is het meest zichtbare deel van de roll-up. De afbeelding of boodschap moet ook bovenaan staan. Plaats vervolgens je websitecontact onderaan.
  3. Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie: dit is belangrijk om te voorkomen dat korrelige afbeeldingen op je roll-up terechtkomen. Om er zeker van te zijn dat de resolutie van je afbeeldingen correct is, raden we je aan om, als je je roll-up afdrukt met Pixartprinting, de optie “Bestand controleren met operator” te activeren.

Hier zijn we aan het einde van onze uitgebreide gids over wat een roll-up is! En jij, welke roll-up zou jij kiezen voor je volgende evenement?