#Brandvolution: Instagram-logo, evolutie door de jaren heen

#Brandvolution: Instagram-logo, evolutie door de jaren heen

Redactie Redactie Gepubliceerd op 10/10/2023

Hoeveel Instagram-logo’s kun jij je herinneren?

Kom op, denk erover na, je hoeft niet zo ver terug te gaan. We wedden dat de meesten van jullie zich er twee herinneren. Maar wat als we je vertellen dat de geschiedenis van de app drie verschillende logo’s telt? Weinig mensen herinneren zich het eerste logo, dat niets te maken heeft met het huidige. Vandaag willen we je geheugen opfrissen: laten we samen terugblikken op de geschiedenis van de drie logo’s, van 2010 tot nu.

Wie herinnert zich nog het eerste Instagram-logo?

Het allereerste pictogram is ontworpen door Kevin Systrom, CEO en medeoprichter van Instagram. Hier is het, geïnspireerd op de vintage Polaroid.

LOGO EN CAMERA fotocredits https://en.wikipedia.org/wiki/Polaroid_Land_Camera_1000
LOGO EN CAMERA: fotocredits camera
https://en.wikipedia.org/wiki/Polaroid_Land_Camera_1000

Het pictogram zweefde op een transparante achtergrond en had talloze details die allemaal slaafs waren overgenomen van de iconische Polaroid-camera: de grote flitser, de regenboogstreep over het midden van de camera, drie knoppen en de zoeker. Het effect was opzettelijk driedimensionaal en hyperrealistisch: let bijvoorbeeld op de schaduw van de knoppen aan de onderkant van de camera. Zo’n gedetailleerde illustratie zou vandaag de dag ondenkbaar zijn voor een icoon.

Het ‘iconische’ logo

Het tweede logo, dat je je zeker veel beter zult herinneren, is ontworpen door ontwerper en fotograaf Cole Rise in de herfst van 2010. Het pictogram stelt opnieuw een camera voor, dit keer geïnspireerd op het Bell & Howell-model uit de jaren 1950.

AFBEELDING VOLGENS LOGO EN MACHINE
AFBEELDING VOLGENS LOGO EN MACHINE

Volgens de legende werd het logo in slechts 45 minuten ontworpen door Cole Rise, waarna slechts kleine aanpassingen volgden om het te perfectioneren. Het nieuwe icoon werd 6 maanden later, in 2011, officieel gemaakt. Een curiositeit: wist je dat er ook een B-kant is? Cole Rise tekende het voor de lol.

LOGO ACHTERKANT
LOGO ACHTERKANT

Het minimale icoon van 2016

Vijf jaar na het laatste herontwerp, om precies te zijn op 11 mei 2016, na 9 maanden werk, kondigde het bedrijf zijn derde logo aan.

Hier is hoe Instagram het nieuwe ontwerp presenteerde in een artikel gepubliceerd op Medium.

Zoals vaak het geval is bij een drastische verandering, was de reactie van gebruikers niet onverdeeld positief en leidde het nieuwe logo aanvankelijk tot ironie en kritiek op sociale media.

De kenmerken van het nieuwe logo

Waar is de regenboog, het iconische element van de app, gebleven? En waar zijn de zoeker en de lens gebleven? Natuurlijk kost het wat moeite, maar bij nader inzien leven deze elementen voort in het nieuwe pictogram. Ze zijn simpelweg geabstraheerd: de regenboog leeft voort in het driekleurenverloop van het icoon en de zoeker en de lens zijn samengevoegd tot lijnen en stippen. Het logo suggereert nog steeds het idee van een camera, dus de geschiedenis en de ziel van het bedrijf blijven, maar het is een abstracte afbeelding die naar de toekomst kijkt. Het nieuwe minimalistische ontwerp sluit perfect aan bij de nieuwe trends in grafisch ontwerp.

LAATSTE LOGO AFBEELDING
LAATSTE LOGO AFBEELDING

Het nieuwe beeld is beknopt, plat en heeft bovenal een zeer goede weergave, zelfs op een zeer klein formaat. De regenboog verdwijnt en er blijven drie kleuren over die in elkaar overvloeien: roze, violet en geel. Ook hier is een kleursyntheseproces toegepast dat meer energie, dynamiek en warmte afgeeft dan het gebruik van vlakke, afzonderlijke kleuren. Als we er achteraf naar kijken, beseffen we pas hoe avant-gardistisch de keuze van het kleurverloop was, net als het proces van afvlakken en synthetiseren van het logo.

Welke les kunnen we trekken uit het verhaal over het nieuwe ontwerp van Instagram? Dat veranderingen, als het echte veranderingen zijn, moeilijk te begrijpen en meteen te accepteren zijn: het kost tijd om de revolutionaire reikwijdte ervan in te zien. En aan de kant van het merk is er moed voor nodig om te breken, om de gewoonten van zoveel trouwe gebruikers te doorbreken. Er is een visie nodig.red