Instagram voor kunstenaars, illustratoren en ontwerpers: hoe je van social een marketingmachine maakt

Instagram voor kunstenaars, illustratoren en ontwerpers: hoe je van social een marketingmachine maakt

Candido Romano Gepubliceerd op 10/26/2023

Instagram-profielen voor illustratoren, striptekenaars en grafisch ontwerpers: handige tips

Instagram is al lange tijd een favoriet platform voor illustratoren, striptekenaars, grafisch ontwerpers of kunstenaars om hun werk te laten zien, nieuw freelance werk te vinden of gewoon om een gemeenschap van fans rond hun kunst te creëren en te laten groeien. Per slot van rekening heeft het sociale medium Facebook wereldwijd meer dan een miljard actieve gebruikers.

We hebben de 5 basisstappen om een illustrator te worden al gezien. Eén daarvan omvat er één in het bijzonder waar we in dit artikel dieper op in zullen gaan, en dat is marketing, met name op Instagram. Veel kunstenaars onderschatten dit fundamentele aspect en richten zich alleen op productie. Het promoten van je werk op sociale media is in plaats daarvan van vitaal belang geworden om relevant te zijn, meer contacten te leggen die kunnen leiden tot concrete engagementen, en jezelf in het algemeen te positioneren als kunstenaar.

Hier zijn de belangrijkste strategieën om een sterke aanwezigheid op Instagram te creëren, zelfs als je vanaf nul begint.

Een aantrekkelijk profiel maken

De eerste stap is natuurlijk het aanmaken van een profiel op Instagram. Iedereen kan dit doen, maar het advies is om over te stappen op een zakelijk profiel, wat het sociale netwerk een ‘professioneel account’ of Instagram Business noemt. Voor degenen die al een Instagram-profiel hebben en van plan zijn om deze overstap te maken, is het allemaal heel eenvoudig: ga naar de instellingen van de app en kies in het menu voor ‘Overstappen naar een professioneel account’.

Met zo’n profiel kun je statistische gegevens krijgen over je volgers en de prestaties van je account, maar ook de mogelijkheid om berichten te sponsoren. Dit gezegd hebbende, zijn hier de algemene tips om een interessant profiel te hebben:

  • Profielfoto: dit is een van de belangrijkste elementen, omdat het onmiddellijk het karakter en de identiteit van het merk of de persoon achter een werk identificeert, of het nu een illustratie of een grafisch kunstwerk is. Je hoeft alleen maar een tekening of een deel van een werk te kiezen dat jouw kunst vertegenwoordigt. Het formaat moet minimaal 110×110 pixels zijn, maar een optimale profielafbeelding meet 180×180 pixels.
  • Bio: dit is het echte visitekaartje voor de kunstenaar en waarschijnlijk het belangrijkste tekstgedeelte van het profiel. Hier moet de tekst perfect zijn geredigeerd en er is ook de mogelijkheid om een link op te nemen, misschien naar je portfolio of website, evenals enkele hashtags die je merk vertegenwoordigen.

Inhoud centraal stellen

Zodra het profiel is aangemaakt, moet je nadenken over een precieze contentstrategie, d.w.z. wat en wanneer je publiceert. Het is zeker makkelijker om te publiceren ‘wanneer je er zin in hebt’, maar je moet georganiseerd zijn voor de lange termijn en consistent zijn in je publicaties als je een goede aanwezigheid op het platform wilt bereiken en een goed aantal volgers wilt krijgen. Hier zijn enkele tips voor een goede contentstrategie:

  • Je moet het profiel alleen gebruiken om je werk als illustrator, cartoonist of grafisch ontwerper te laten zien. Als je foto’s van een landschap of een stad wilt posten, kun je dat beter doen op een ander account.
  • Het Instagram-profiel kan ook worden gezien als een manier om het proces te delen waarmee een illustratie tot stand komt. Velen tonen ook ‘achter de schermen’, of korte video’s of foto’s terwijl het werk vorm krijgt.
  • Het bijschrift bij de foto is erg belangrijk om interactie te creëren met gebruikers op het platform. De limiet is 2200 tekens, maar zoals Sprout Social suggereert, is een goede tekstlengte minder dan 150 tekens voor organische posts, wat daalt naar 125 voor gesponsorde posts. Het is ook vaak nuttig om vragen te stellen in de bijschriften bij posts, om zo onmiddellijke betrokkenheid te creëren.
  • Bij eigen afbeeldingen of illustraties is het ook een goed idee om een watermerk op te nemen, misschien rechtsonderin, met ‘follow @username’. Op deze manier is het meteen duidelijk wie de auteur van de afbeelding is en wordt het makkelijker om deze te vinden: een handige truc vooral als het werk buiten Instagram wordt gedeeld.

Het potentieel van hashtags begrijpen en benutten

Hashtags op Instagram zijn erg belangrijk: je kunt er tot 30 per bericht gebruiken en ze stellen je zeker in staat om je inhoud zichtbaarder te maken. Het platform staat vol met artdirectors die op zoek zijn naar kunstenaars of illustratoren om in te huren, dus vooral degenen die nog weinig volgers hebben moeten hashtags slim gebruiken om hun werk aan een breder publiek bloot te stellen. Hashtags in het Engels worden vaak gebruikt, ook weer om een breder publiek aan te spreken. Hier zijn enkele tips:

  • Je moet de juiste hashtags gebruiken voor elke post. Hashtags op Instagram kunnen worden onderverdeeld in ‘algemeen’ en ‘specifiek’. Algemene zijn bijvoorbeeld: #art, #artaccount, #art_4share, #artist, #artwork en #dailyart. Door een zoekopdracht uit te voeren op de interne engine van het platform kun je ook zien hoeveel posts gerelateerd zijn aan die specifieke hashtag, dus eigenlijk hoe ‘druk’ een specifieke hashtag is.
  • De ‘specifieke’ hashtags daarentegen hebben betrekking op het type tekening dat in de post wordt getoond: is het een schets? Een handgetekende tekening? Een digitale illustratie? Welnu, voor elk werk kun je het beste verschillende hashtags zoeken en gebruiken. Voor tekeningen is het bijvoorbeeld handig om #drawings, #draw, #drawingskill, #instadraw te gebruiken. Voor schetsen is er natuurlijk #sketch, maar ook vele andere zoals #sketchartist, #sketchbook, #sketchbookpages en #digitalsketching. Voor illustraties is er #illustraties, #illustreren, #illustratie_best, #illustratorofinstagram, #illustrator en vele anderen.

Het is daarom belangrijk om je werk te begrijpen en te selecteren voordat je een lijst met hashtags over het onderwerp publiceert. Voor dit werk is het erg handig om een hashtag-zoekmachine zoals deze te gebruiken, die ook vergelijkbare hashtags aanbeveelt en interessante gegevens laat zien om een beter geïnformeerde strategie te creëren.

Betrokkenheid creëren om te overleven

Om ervoor te zorgen dat je berichten door zoveel mogelijk mensen worden gezien, en misschien door besluitvormers met wie je een dialoog kunt aangaan, moet je de juiste strategie hebben om je volgers te betrekken. Het uitgangspunt is dit: Instagram beloont degenen die veel inhoud produceren, met andere woorden, degenen die vaak posten. Hier volgen enkele tips:

  • Volg de posts van andere artiesten en zorg voor interactie met likes en opmerkingen. Het doel is om deel uit te maken van een gemeenschap van kunstenaars waarmee je in contact kunt komen. Op deze manier is de kans groot dat je profiel wordt opgemerkt, bezocht en gevolgd. Uiteraard moet je niet overdrijven met commentaren en likes, maar voer deze acties vooral uit met artiesten die aan je smaak voldoen.
  • Wanneer je een volger krijgt, is het aan te raden om een kort gesprek met hem of haar aan te knopen, zelfs om simpelweg dank je wel te zeggen. Dit gedrag brengt de artiest veel dichter bij mensen die zijn of haar werk waarderen en kan altijd nieuwe mogelijkheden openen.

De kracht van Instagram Stories benutten

Steeds meer ontwerpers en illustratoren gebruiken Instagram Stories om hun werk te promoten. Het is kortstondige inhoud die na 24 uur van het platform verdwijnt, maar over het algemeen ook meer bekeken wordt dan klassieke posts. Hier zijn enkele creatieve manieren om Stories te gebruiken:

  • Verhalen moeten niet op dezelfde manier worden gepubliceerd als posts. In plaats daarvan kunnen ze worden gebruikt om je werk op een meer natuurlijke manier te laten zien. Een video achter de schermen van een illustratie, een foto van de kunstenaar bij het maken: als iemands feed praktisch een portfolio is, kunnen Stories in plaats daarvan het creatieve proces laten zien.
  • Je kunt ook schetsen laten zien door leuke tekstannotaties toe te voegen.
  • Stickers voor het stellen van vragen, polls of het toevoegen van hashtags zijn ook niet te onderschatten, maar bovenal de mogelijkheid om links in verhalen in te voegen om te verkopen.

Hoe dan ook, de belangrijkste actie die je moet ondernemen is deze: begin met het openen van een Instagram-profiel om je werk te laten zien. Alleen door te ‘doen’ leer je de trucjes en beste shortcuts van het platform, wat zelfs de meest timide kunstenaars veel voldoening kan geven.