Illustrator worden: 7 stappen om van je passie je beroep te maken

Illustrator worden: 7 stappen om van je passie je beroep te maken

Candido Romano Gepubliceerd op 10/26/2023

Van tekenen en illustreren je beroep maken is de ambitie van velen. Het lukt echter niet iedereen om een professionele illustrator te worden en van hun passie een baan te maken die de rekeningen betaalt. Na verloop van tijd haken velen af omdat ze denken dat ze geen talent hebben of stoppen bij de eerste moeilijkheden. Maar talent is niet per se aangeboren: creativiteit is in feite een oefening die je elke dag moet cultiveren.

Om van je passie je beroep te maken, in dit geval als illustrator, moet je een aantal belangrijke stappen zetten. Vandaag bekijken we een stappenplan met praktische tips om illustrator te worden.

1 – Illustrator worden: beginnen is het moeilijkst

Een solide basis in elk creatief werk is essentieel, ook om illustrator te worden. Je moet allereerst:

  • Veel oefenen: je moet een expert zijn in je onderwerp, dus oefen elke dag om anatomie, kleur, compositie grondig te leren kennen. Een illustratieschool bezoeken om een goede opleiding te krijgen kan nuttig zijn, maar is niet per se noodzakelijk. Er zijn ook verschillende online oplossingen, waaronder Skillshare, dat goede illustratiecursussen biedt die worden gegeven door succesvolle professionele illustratoren.
  • Digitaal of traditioneel illustreren: dit is niet belangrijk, je moet experimenteren met verschillende technieken. Het is essentieel om ‘je handen vuil te maken’, om fouten te maken, om het opnieuw te proberen. Een voltooide illustratie is beter dan een perfecte. Je moet jezelf doelen stellen, zelfs niet extreme, zoals het produceren van één voltooide illustratie per week. Het boek How to Be an Illustrator is een goed uitgangspunt.
  • Weet wie ons voorging: illustratie moet bestudeerd worden, zowel hedendaagse auteurs als de groten uit het verleden. Zo leer je de stijlen, technieken en mogelijkheden kennen die dit vak te bieden heeft. Fifty Years of Illustration is een absoluut onmisbaar boek op je bureau. Illustrator worden betekent ook een accuraat beeld hebben van de stand van zaken in de illustratiekunst in het recente verleden.
Een pagina uit het boek Vijftig jaar illustratie, chronologisch gerangschikt – Credits: Laurence King

2 – Illustrator worden: jezelf begrijpen voordat je begrepen wordt

Als je eenmaal een solide technische basis hebt gelegd en bekend bent met het werk van verschillende auteurs, begint een pad dat lang en moeizaam kan zijn, maar wel noodzakelijk. Wie illustrator wil worden, moet zichzelf eerst een fundamentele vraag stellen: wie ben ik? Het antwoord is zeker niet eenvoudig, want in het begin heb je de neiging om de stijl van je favoriete auteurs te kopiëren.

Je moet op een gegeven moment je eigen stem vinden, zeker met de invloeden van wat je hebt bestudeerd, maar uniek genoeg om wat je maakt persoonlijk te maken, herkenbaar te zijn en een sterke persoonlijkheid te creëren door middel van je illustraties.

Na verloop van tijd zul je je realiseren waar je goed in bent, door te creëren waar je van houdt: kinderillustratie? Sci-fi thema? Of verschillende genres, maar met een consistente stijl? Zo kun je jezelf identificeren en nuttig maken voor de marketingdoelen van een bepaald tijdschrift of communicatiebureau. Het doel is niet om naar je eigen illustratie te kijken en je tevreden te voelen, maar om de behoeften van potentiële klanten (kranten, tijdschriften, bureaus, evenementen) te begrijpen en werk te produceren dat werkt, dat een duidelijk en spannend verhaal vertelt in combinatie met tekst. Om een professionele illustrator te worden, moet je begrijpen waar je vaardigheden en capaciteiten in de praktijk kunnen worden gebruikt.

Moodboard van verschillende illustraties – Credits: Candido Romano

3 – Illustrator worden: je eigen merk opbouwen

Veel illustratoren werken als freelancer: dit betekent op zoek gaan naar klanten om mee samen te werken, maar vooral ook je werk zo goed mogelijk communiceren om gevonden te worden. Het is niet genoeg om alleen maar goed te zijn, maar ook om een duidelijke visie te hebben om op te vallen, online en offline, bij potentiële klanten.

Er komt veel meer kijken bij personal branding dan een klantenlijst of je portfolio, die komen later. In plaats daarvan gaat het om alles wat een illustrator doet, wat hij schrijft, zijn interesses, zijn persoonlijkheid. Hier zijn enkele tips en hulpmiddelen om een sterke identiteit op te bouwen:

  • Een oprecht beeld van jezelf geven: op deze manier zullen je volgers en potentiële klanten ook in staat zijn om het werk dat je laat zien correct weer te geven. Branding betekent het opbouwen van een reputatie: als je eerlijk bent tegen mensen, dan zul je dat in de toekomst terugzien.
  • Wees consistent: in de taal die je gebruikt, in je stijl, in de onderwerpen die je illustreert.
  • Heb een concrete visuele identiteit: hier moet je een herkenbaar logo en naam hebben, visitekaartjes (hier zijn enkele van onze tips).
  • Stel jezelf doelen op middellange, korte en lange termijn: deze zijn handig om de aandacht op een doel te richten. “Binnen twee jaar wil ik een van mijn illustraties in dat tijdschrift publiceren”. Misschien komt het er niet van, maar in de tussentijd is er wel iets in beweging gekomen: het maken van nieuwe illustraties, de moeite om contact te leggen met die ene art director. Allemaal nuttige ervaringen om in de toekomst opnieuw te proberen. Bovendien kan dit proces worden gedeeld (online en offline) om zichzelf actief te tonen in de ogen van iedereen.
Met veredelde visitekaartjes krijg je een beter gevoel en een betere uitstraling – Credits: Pixartprinting

4 – Illustrator worden: je werk offline promoten

Zodra je ervaring hebt opgedaan in het vakgebied, de beste illustraties hebt gekozen om te laten zien en het soort klanten hebt gekozen om mee samen te werken, moet je overgaan naar de acquisitiefase. Dit betekent dat je potentiële klanten duidelijk moet maken dat je bereid bent om verantwoordelijkheid te nemen voor bepaald werk als illustrator. Als je echt geld wilt verdienen met dit vak, moet je jezelf zien als een bedrijf. Het betekent actief op zoek gaan naar opdrachten, connecties met opdrachtgevers, kortom jezelf bij één woord noemen: illustrator, niet langer aspirant.

Hier zijn wat praktische tips om jezelf bekend te maken.

  • Bouw aan je portfolio (en laat het zien): dit is essentieel en moet je stijl en ideeën het beste weergeven en je beste werk bevatten. Pixartprinting biedt bijvoorbeeld verschillende printoplossingen zoals tijdschriften, catalogi en boeken. De mogelijkheden zijn talrijk en kunnen aan verschillende smaken voldoen: je portfolio op een professionele manier afdrukken is van fundamenteel belang om een professionele illustrator te worden.
  • Kom in contact met de branche: het bijwonen van beurzen en branche-evenementen bij jou in de buurt en netwerken door mensen live te ontmoeten kan erg nuttig zijn voor de toekomst. Je moet uit je studio komen en niet bang zijn om jezelf te laten zien voor wie je bent. Illustrator worden betekent ook weten hoe je je moet bewegen in de verschillende sectoren waar je producties een markt kunnen vinden.
  • Je werk in handen brengen van artdirectors: maak een potentiële lijst van klanten met wie je zou willen werken en wie beslist over publicaties. Je moet een grondige kennis hebben van wat het agentschap of tijdschrift waar je voorstelt inhoudt; het is nutteloos om jezelf voor te stellen zonder te weten welke problemen je voor de klant kunt oplossen. Een traditionele, maar nog steeds bruikbare methode is om korte brieven te sturen met gedrukt materiaal, bijvoorbeeld een kleine kaart of ansichtkaart met je eigen illustratie om aan te kondigen dat je beschikbaar bent.
Je hebt keuze te over bij het opbouwen van je portfolio, met verschillende formaten, stijlen en formaten – Credits: Pixartprinting

5 – Illustrator worden: je werk online promoten

Illustrator worden is ook een kwestie van imago. Tegenwoordig speelt het internet een fundamentele rol bij het promoten van je werk. Het is belangrijk om dag na dag je eigen digitale aanwezigheid te creëren, het is essentieel om je werk te zien ‘opbloeien’. Het advies is om een online portfolio van je werk te maken, zelfs met een blog om over je pad en ervaring te vertellen, zodat je ook op Google vindbaar bent. Een aanwezigheid op ten minste drie platforms is ook belangrijk:

  • Instagram: erg nuttig en vol met artdirectors die op jacht zijn naar illustratoren. Op dit platform zijn hashtags erg belangrijk (bijv. #art, #illustrationtoday en vele andere). Ze dienen om zichtbaarheid te geven aan iemands illustraties, dus in ieder geval in dit geval moeten ze altijd worden gebruikt, duidelijk spaarzaam. Het advies is om een specifiek account aan te maken om je werk te laten zien en actief deel te nemen. Het volgen van je favoriete illustratoren (hier is een handige zoekmachine voor illustratoren) en regelmatig posten kan veel helpen. Anderen laten weten dat je het waardeert is ook erg nuttig: zonder te overdrijven kun je via je eigen account commentaar geven op het werk van andere kunstenaars. Het moet wel constructief commentaar zijn, niet alleen maar commentaarmarketing in grote hoeveelheden.
  • Facebook, Behance en Dribble: dit zijn ook nuttige platforms waar je een profiel kunt aanmaken en kunt laten zien wat je kunt. Het belangrijkste is dat je actief deelneemt en consistent bent in het posten van materiaal. Laat je werk zien, maar ook de context: het is niet alleen nodig om je voltooide tekeningen of illustraties te posten. Je kunt ook het proces posten dat leidde tot het voltooide werk, schetsen, een video tijdens het maken van iets.
  • E-mail: veel art directors geven er de voorkeur aan om gewoon per e-mail te worden gecontacteerd. Je kunt dan een e-maillijst opstellen en deze naar art directors sturen, inclusief enkele voorbeelden van je werk en links naar je sociale profielen. Er zijn ook betaalde oplossingen die contactdatabases aanbieden, maar bijvoorbeeld een simpele zoekopdracht naar het trefwoord “Art Director” op LinkedIn kan ook veel opleveren. Stuur natuurlijk nooit materiaal op zonder het bedrijf waarmee je contact opneemt goed te kennen.
Instagram kan echt een krachtig hulpmiddel zijn om gevonden te worden – Credits: Candido Romano

Illustrator worden is zeker niet gemakkelijk en het is geen carrière waarvan je meteen succes kunt verwachten: het vergt veel geduld, veel werk en een paar jaar om een solide technische basis en vervolgens klanten op te bouwen, maar de uiteindelijke voldoening zal groot zijn. Dit zijn slechts een paar ideeën en inspiratiebronnen om je carrière te starten en een professionele illustrator te worden. Maar één fundamenteel element mag niet ontbreken voor iedereen die ervoor kiest dit pad in te slaan: passie. Illustreren en tekenen moet echt iets zijn dat je vreugde en plezier geeft. Met dit als uitgangspunt zal het gemakkelijker zijn om je te motiveren en te stimuleren om creatieve oplossingen te kiezen en je creativiteit en talent in te zetten.

Vooral nu het gemakkelijk is om zelf te sponsoren en te promoten via het web, wordt oprechte en oprechte passie een belangrijk element in de poging om een professionele illustrator te worden.

6 – Illustrator worden: omgaan met bureaucratie

Zoals bij elk bedrijf moet je, als je illustrator wilt worden, begrijpen hoe je dit beroep vanuit juridisch en fiscaal oogpunt moet inkaderen.

Je weg hierin vinden is zeker niet eenvoudig. Laten we nu proberen je een paar basisaanwijzingen te geven waar je naar moet kijken. Allereerst moet je één vraag beantwoorden: maak je van illustreren je belangrijkste professionele activiteit of is het eerder een nevenactiviteit of hobby?

Als het een secundaire en occasionele activiteit is, kan je activiteit belast worden als occasionele samenwerking. De grens van de vergoeding die je in een jaar mag ontvangen is 5.000 euro netto (dit bedrag stijgt lichtjes voor studenten onder de 25). Als je illustrator van beroep bent, zul je deze grens in één jaar waarschijnlijk overschrijden. In dat geval moet je een btw-nummer aanvragen.

Tot slot veranderen de dingen als je van plan bent om voornamelijk in de uitgeverij te gaan werken. In dit geval gaan contracten met uitgevers meestal gepaard met de overdracht van auteursrechten en is het niet altijd nodig om een BTW-nummer te openen.

7 – Word illustrator (en blijf het): Voortgezette opleiding

Het vervullen van je droom om illustrator te worden is iets geweldigs. Gefeliciteerd! Maar als je illustrator bent geworden, zul je je één ding hebben gerealiseerd: het is geen stabiel doel dat je bereikt, het is eerder een voortdurende reis – even vermoeiend als opwindend!

Als je eenmaal aan de slag gaat als illustrator, zullen voortdurende verbetering en de zoektocht naar contacten, nieuwe samenwerkingen en stimulansen je brood en boter zijn. Hier is wat advies hierover.

  • Neem deel aan workshops en trainingen: zomercursussen en cursussen voor professionals zijn een geweldige kans om je werk bij te werken en nieuwe richtingen te geven. Ze zijn ook een goede manier om vrienden te maken en een korte pauze te nemen van de dagelijkse sleur.
  • Beurzen zijn een andere geweldige kans om te netwerken, te ontdekken wat andere illustratoren doen en wat klanten vragen. Door aanwezig te zijn kun je jezelf ook persoonlijk bekend maken! In Italië en Europa zijn er gerenommeerde internationale beurzen zoals de Bologna Children’s Book Fair, gewijd aan kinderboeken en illustratie, maar ook een groot aantal kleinere, even interessante evenementen!
  • Boeken, tijdschriften, bibliotheken. Laten we papieren bronnen niet onderschatten. Boeken en handleidingen kunnen je helpen om je stijl te verbeteren. Voortdurend onderzoek betekent ook het ontdekken, observeren en analyseren van meesterwerken uit het verleden (vooral de verborgen en minder bekende). Bezoekjes aan gespecialiseerde bibliotheken of historische boekhandels zijn altijd een spannende bron van verrassingen.

Dus kom op: je hebt alle ingrediënten om mee te doen!

Goed werk