Vijf machines die de drukwereld veranderden

Vijf machines die de drukwereld veranderden

Giovanni Blandino Gepubliceerd op 12/13/2023

Ideeën, ondernemersinitiatieven, sensationele vergissingen, patenten en uitvinders… dit zijn slechts enkele van de ingrediënten van de verhalen die we je gaan vertellen: vandaag presenteren we vijf machines die een revolutie teweegbrachten in de wereld van het drukken vanaf de 19e eeuw.

Typografen, wetenschappers en uitvinders zijn altijd op zoek geweest naar verbeteringen van Gutenbergs fantastische uitvinding: het drukken met beweegbare letters. Vooral vanaf de 19e eeuw probeerden ingenieuze machines verschillende drukgerelateerde activiteiten te vergemakkelijken, zoals het samenstellen van pagina’s, het maken van lettertypes en het drukken zelf.

Linotype, rotatiepers, offsetpers, Lumitype zijn enkele van de uitvindingen die om de meest uiteenlopende redenen het meest succesvol waren en hielpen definiëren wat we vandaag de dag ‘drukken’ noemen. Deze machines maakten het mogelijk om meer, sneller en efficiënter te drukken en brachten het drukken van de industriële revolutie naar de digitale revolutie.

De rotatiepers

Grote rollen waarop vers gedrukte kranten in razend tempo draaien, wie heeft dat beeld niet in zijn hoofd? Persen zijn vandaag de dag tot de algemene verbeelding doorgedrongen, maar deze uitvinding verscheen relatief laat in de geschiedenis van het drukken. Pas in de 19e eeuw begon men na te denken over een systeem ter vervanging van de drukpers, die in feite onveranderd was gebleven sinds de tijd van Gutenberg.

Het idee is eenvoudig: vervang alle vlakke oppervlakken van de drukorganen door draaiende cilinders, waarbij de ene cilinder de geïnkte vorm ondersteunt en de andere het vel. Het lijkt misschien een kleine uitvinding, maar de omschakeling van de platte drukpers naar de cilinder veroorzaakte een revolutie in de wereld van het drukken en maakte het veel efficiënter om te profiteren van de ontdekkingen van de industriële revolutie: de stoommachine en later de elektriciteit. Alles werd sneller, groter, efficiënter: het drukken als industrieel proces begon.

Het werd in fasen en door een optelsom van intuïtie bereikt.

In 1814 ontwikkelde de Duitse uitvinder Friedrich Koenig de eerste door stoom aangedreven vlakbedpers die de druksnelheid verhoogde van 300 naar 1100 vellen per uur. Dertig jaar later. De Amerikaan Richard March Hoe nam die uitvinding over en verbeterde hem tot de eerste echte pers. Een paar jaar later verving hij losse vellen door rollen, d.w.z. grote stroken papier.

Een zescilinderpers uit de jaren 1860

De eerste drukpers van dit type werd geïnstalleerd bij de Times of London in 1870: de pers kon ongeveer 12.000 handtekeningen van vier pagina’s per uur produceren. Tegenwoordig draaien sommige persen vellen met een snelheid van ongeveer 30 km/u en drukken ze meer dan 60.000 exemplaren per uur.

De papieren offsetpers

Dit is de eerste papieren offsetdrukpers en is ontstaan uit een vergissing. Maar daar komen we zo op.

Rubel offset lithodrukker (Afbeelding: National Museum of American History)

De offsetdruktechniek is een van de uitvindingen die mogelijk is gemaakt door het rotatiedrukmechanisme. Het is gebaseerd op drie cilinders: het beeld wordt overgebracht van de geïnkte vorm naar een tussenliggende cilinder die bekleed is met rubberen stof (deken) en van daaruit naar het druksubstraat.

Juist het overbrengen van het beeld op de rubberen deken kwam tot stand door… een vergissing. In 1901 vergat de Amerikaanse lithograaf Ira Washington Rubel het vel in de lithografische pers te steken die hij gebruikte, waardoor de afbeelding werd gedrukt op het rubber van de cilinder die diende om het papier op zijn plaats te houden. Toen hij zijn vergissing begreep en het vel tussen de cilinders schoof, merkte Rubel dat de afdruk van de rubberen cilinder veel scherper was dan die van de stenen matrijs.

Rubel besefte onmiddellijk het belang van wat hij had ontdekt. Hij zette de eerste offsetdrukpers die dit principe gebruikte op in een kleine fabriek in New York. Het eerste model werd in 1905 gekocht door de Union Lithographic Company uit San Francisco en naar de westkust verscheept. Maar een verschrikkelijke aardbeving in San Francisco en een brand in de haven van Oakland vertraagden de aankomst en ingebruikname van de machine, die pas in 1907 in gebruik werd genomen. De machine drukte ongeveer 2500 vellen per uur.

Dezelfde machine wordt nu bewaard in het Smithsonian Institute in Washington (dat we hier ook al noemden).

Linotype

Vanaf de uitvinding van de boekdrukkunst tot aan het industriële tijdperk was er één activiteit die vier eeuwen lang onveranderd bleef: het zetten van pagina’s.

Afbeelding: Smithsonian Institute

Zowel in de levendige werkplaatsen van de uitgevers in de 15e eeuw als in de grote drukkerijen van de 19e eeuw bleef de letterzetter met de hand werken, waarbij hij teken na teken rangschikte om de lijnen in de composiet te vormen. De aldus gecreëerde pagina was klaar om geïnkt en naar de drukker gestuurd te worden. Daarna moest de componist de pagina ontleden.

Met de uitvinding van de stoommachine en het begin van de industriële revolutie werden pogingen ondernomen om deze bewerking vanaf het begin te mechaniseren, maar jarenlang volgden de uitvindingen elkaar op zonder bijzonder succes. Toen kwam de linotype.

Uitgevonden in 1881 door een Duitse emigrant naar de Verenigde Staten, Ottmar Mergenthaler, zorgde de Linotype (samentrekking voor “lijn van typen”) voor een revolutie in de wereld van het drukken.

Het was de eerste automatische zetmachine: het was een soort typemachine die verbonden was met een miniatuurgieterij. De linotypist typte de tekst op een toetsenbord door op een toets te drukken die de corresponderende tekenmatrix vrijgaf die op de tekstregel zou ‘vallen’. Zodra de regel klaar was, werd deze automatisch naar een ander deel van de machine getransporteerd waar gesmolten metaal in de matrijzen werd gegoten. Zo werd een hele regel gevormd. De gegoten en gestapelde rijen werden vervolgens van inkt voorzien en gebruikt om de tekens op de vellen te drukken.

In deze interessante video zien we al deze stappen uitgevoerd in een historische machine in het Museum of Printing and Graphic Communication in Lyon, Frankrijk.

De eerste linotype werd in 1886 geïnstalleerd bij de New York Tribune. De machine was uiterst complex, bestond uit duizenden en duizenden onderdelen en de geschiedenis van de uitvinding bestaat uit voortdurende verbeteringen die werden uitgevoerd met een levendige ondernemersgeest (je kunt hier een interessante inkijk vinden van een enthousiasteling).

In 1889 won de linotype de ‘Grand Prix’ op de wereldtentoonstelling in Parijs en binnen een paar jaar was de linotype wijd verspreid in drukkerijen over de hele wereld. Pas met de komst van fotocompositie in de jaren 1970 raakte deze bijzondere machine in onbruik.

De Lumitype en fotocompositie
In het midden van de 20e eeuw werd het ‘warme’ zetproces van de Linotype vervangen door ‘koud’ zetproces. Het is een andere revolutie: fotocompositie is geboren. Geen regels met ter plekke gegoten tekens meer, de paginacompositie wordt uitgevoerd op een machine en via een op film afgedrukte fotocontpositie.

Vanaf de film was het gemakkelijker om platen te drukken voor gebruik in offsetdruk.

Lumitype 550 uit 1965 (Afbeelding: Rama [CC BY-SA 3.0])

De eerste fotocompositiemachine heette Lumitype en werd in 1946 uitgevonden door twee Franse elektrotechnici: René Higonnet en Louis Moyroud. De twee moesten echter naar de Verenigde Staten verhuizen om iemand te vinden die geïnteresseerd was in hun uitvinding: de Lumitype Photon was geboren en werd in 1949 geproduceerd door Lithomat in New York.

Het eerste boek dat volledig met fotocompositie werd gezet was getiteld ‘The Wonderful World of Insects’ en op de achterflap stonden de volgende woorden: ‘We zijn er trots op dat het boek is uitgekozen om het eerste werk te zijn dat met deze revolutionaire machine is gemaakt. . .”

Fotocompositie werd in de jaren 1970 goedkoper en maakte de creatieve energie van zelfs kleine drukkerijen vrij: het was mogelijk om een voorheen onvoorstelbare hoeveelheid lettertypes te gebruiken, ze konden in elk formaat worden afgedrukt en waren veel gemakkelijker samen te stellen met afbeeldingen en grafieken.

De computer

Wat de ondergang van de fotocompositeur inluidde, was een andere buitengewone machine: de computer.

Een Apple Macintosh uit 1984. Afbeelding: Smithsonian Institute

Vanaf de jaren 1980 maakte de verspreiding van computerhulpmiddelen het mogelijk om de pagina op het scherm samen te stellen. Dit kon met de Computer to Film-techniek, die het mogelijk maakt om de film te verkrijgen en deze vervolgens te gebruiken om de drukvormen te maken; of met de Computer to Plate-techniek, die het mogelijk maakt om de drukvormen direct te verkrijgen, waarbij alle stappen van de fotocompositie (montage, belichting en ontwikkeling van de film, belichting en ontwikkeling van de plaat) worden geëlimineerd.

Personal computers verschenen in elk huis, waardoor iedereen zijn eigen documenten kon opmaken en, met de uitvinding van inkjet- en laserprinters, thuis kon afdrukken. Het is het begin van de digitale revolutie… maar dat is een heel ander verhaal.

Wat wordt de volgende machine die de wereld van het afdrukken radicaal zal veranderen?