Hoe je een doelpunt mist bij een leeg doel

Hoe je een doelpunt mist bij een leeg doel

Alessandro Bonaccorsi Gepubliceerd op 12/13/2023

Grafisch ontwerpen is een baan die wordt beschouwd als leuk, zeer creatief, zeker cool. En inderdaad, degenen die ontwerpen voelen zich vaak zo, een beetje verheven, een beetje geniaal: ze weten dat ze een publiek hebben dat naar hun werk zal kijken en het zal aanraken en iets zal denken en voelen door dat object. Maar ergens tussen het creatieve proces en de relatie met het publiek – twee verheffende, fantastische momenten – is er nog een moment dat iedereen geneigd is te vergeten: het moment van de ‘uitvoeringen’, dat wil zeggen het klaarmaken van de bestanden voor het drukken. Alles wat eerder opwinding was, verandert in koud zweet dat langs de slapen druipt: zal er iets misgaan bij de pers? Zal ik iets verkeerd doen! Zal het product uitkomen zoals ik dacht dat het zou uitkomen… of niet!!!
En vanaf die dag begint een stemming die pas eindigt als de drukker het eindproduct aflevert. En er is geen ervaring: zelfs na een leven lang werken, blijft de doodsangst dat je een fout hebt gemaakt.

Natuurlijk zijn de tijden veranderd en nog maar twintig jaar geleden konden een paar fouten een afdruktaak voor een hele dag stilleggen: nu met digitaal is het zelfs mogelijk en gemakkelijker om een afdruktaak die al bezig is te corrigeren. Maar sommige fouten zie je pas als de opdracht klaar is…

Wat zijn de meest voorkomende fouten die we riskeren te maken als we een bestand naar de drukker sturen?
Laten we eens kijken.

  • Verzenden naar afdrukken met het RGB-kleurenprofiel

Dit is een van de meest voorkomende fouten, een van die dingen waar we weinig aandacht aan besteden als we van Photoshop naar Indesign gaan. Toch is het een vreselijke fout om het kleurprofiel verkeerd te gebruiken. Zoals ze ons op school leren: RGB is het additieve kleurmodel dat licht gebruikt (vandaar beeldschermen), terwijl CMYK het subtractieve kleurmodel is dat pigmenten gebruikt (vandaar drukwerk).
De afbeelding toont de twee kleurmodellen vergeleken binnen het kleurenspectrum dat zichtbaar is voor het menselijk oog. Zoals je kunt zien, zijn ze heel verschillend, vooral in de weergave van bepaalde kleuren zoals groentinten, sommige diepe blauwtinten en sommige rode tinten. Wat je op de monitor ziet, kan heel anders zijn dan het resultaat van de afdruk.
Werk daarom altijd met bestanden voor afdrukken die zijn geconverteerd naar CMYK.

Bron: Adobe Technische gidsen
https://dba.med.sc.edu/price/irf/Adobe_tg/models/rgbcmy.html
  • Het vers of de pagina’s van een vouwbaar verkeerd weergeve

Een gevouwen folder, zelfs een klassieke folder van 3 pagina’s, is niet zo eenvoudig op te maken: we moeten rekening houden met de drukversies en hoe de folder geopend zal worden.
Het is makkelijk om fouten te maken, vooral als je een beginner bent.
Druk dus altijd een kladje af en doe een test van de vouwen en waar en hoe te pagineren, zodat je het bestand goed kunt verwerken in Illustrator of Indesign.

Onmogelijke vouwen: folder voor het London Independent Film Festival, ontworpen door Tim Clark bron: https://www.behance.net/gallery/18496733/Folding-Leaflet-Independent-Film-Festival
  • Overvloed vergeten

De klassieke beginnersfout: je stuurt het bestand naar de drukker en er is geen overvloed, d.w.z. marge voor de snede.
Een verkeerde snede van 1 mm lijkt een peulenschil, maar als je de afloop bent vergeten zul je veel zien: er ontstaat een vervelende witte lijn in de marge die zelfs het mooiste grafische ontwerp kan verpesten… tenzij het een volledig witte achtergrond heeft!

  • Niet doorbellen

We bereiden het bestand voor op onze computer, plaatsen dan de bestelling online en sturen een e-mail. Alè, het bestand is weg, we kunnen een welverdiend biertje gaan drinken. Alsof alles vanzelf gaat ….
We vergeten dat er aan de andere kant iemand is die het bestand ontvangt en het opent en controleert (sommige diensten controleren automatisch). Door de waarschuwingen en richtlijnen van de gekozen typografiedienst goed te lezen en te onthouden dat je kunt bellen of een e-mail kunt schrijven om de meer complexe technische kwesties te begrijpen, kun je vervelende verrassingen en haperingen voorkomen, net nu we van dat biertje aan het genieten zijn.
We moeten de samenwerking met de drukker zien als een samenwerking: het afgewerkte werk zal beter zijn naarmate er een goede communicatie is geweest tussen de ontwerper en de drukker.

Poster van Edward McKnight Kauffer voor de Britse General Post Office, 1937. Bron: https://collection.cooperhewitt.org/objects/18448245/
  • Het verkeerde bestand naar de printer sturen

Deze fout komt vaker voor dan je denkt en kan met een beetje organisatie worden opgelost.
Om dit te voorkomen kun je de bestanden waaraan je werkt een progressieve naam geven, van 0 of 1 voor het eerste ontwerp totdat je het nodig hebt, of het bestand een naam geven op basis van de wijzigingsdatum, of met codes die de bewerkingsfasen aangeven (ontwerp -> definitief -> uitvoerend).

  • Misbruik van kleuren

Er zijn veel manieren om kleuren verkeerd te gebruiken. Het probleem is dat wanneer we het bestand op de monitor zien, alle kleuren levendig en intens zijn: ze zijn immers verlicht en vooral voor mensen met kristallen schermen hebben de kleuren een fantastische weergave.
Als je vervolgens gaat afdrukken, heb je te maken met de opaciteit van het papier, variërende lichtomstandigheden, inktopbrengst en het beroemde CMYK-patroon dat hierboven is genoemd.

En het komt voor dat het gedrukte product tegenvalt.

We moeten voorzichtig zijn en al weten wat de kleurvallen zijn:

  • in druk kunnen te lichte kleuren nog lichter uitvallen;
  • tekst en achtergrond moeten goed contrasteren, omdat vette combinaties wel leesbaar zijn op het beeldscherm, maar niet in druk;
  • er moet aandacht worden besteed aan de weergave van groentinten omdat in druk het beschikbare bereik erg klein is;
  • op bepaalde papiersoorten die veel absorberen, kunnen donkere kleuren zich vermengen en nog donkerder worden of details verliezen;
  • zwart is een vervelend beest om af te drukken.
Een poster met delicate kleuren die met zorg moet worden afgedrukt Ontwerp Yutaka Satoh. Bron: https://571-0.tumblr.com/post/37703740474/design-yutaka-satoh

Dit zijn slechts enkele van de meest voorkomende fouten of afleidingen die optreden wanneer we bestanden moeten verzenden om af te drukken. Om ze tegen te gaan is zelfs opletten misschien niet genoeg (we zijn vaak aan het einde van het proces en kunnen moe zijn). Het advies is om procedures te organiseren die altijd hetzelfde zijn, zodat we het proces beter onder controle hebben, alle mogelijke controletools in de software te gebruiken (zoals PreFlight of Preliminary Check van Indesign) en een concept af te drukken van wat we gaan afdrukken.

Het is zonde om ernaar te streven geweldige ontwerpen te maken en vervolgens slechte producten af te drukken…