Ontwerp en grafische vormgeving: 5 ongewone documentaires voor inspiratie

Ontwerp en grafische vormgeving: 5 ongewone documentaires voor inspiratie

Eugenia Luchetta Gepubliceerd op 12/13/2023

Voor veel beoefenaars is design niet alleen een baan, maar ook een passie en een interesse om hun vrije tijd aan te besteden. De grens tussen werk en entertainment kan soms vervagen, zoals in het geval van de vele documentaires, shows en lezingen, die kunnen worden gezien als educatieve mogelijkheden of als vrijetijdsproducten.

In de afgelopen decennia is de belangstelling voor design en grafische vormgeving zeker sterk gegroeid, en daarmee ook de audio- en videoproducten die deze wereld en zijn hoofdpersonen vertellen, variërend van onafhankelijke projecten tot producties die worden gedistribueerd door de grote streaminggiganten.

Hieronder hebben we een aantal documentaires van de afgelopen jaren voor je verzameld die hun sporen het meest hebben nagelaten en interessante inzichten bieden voor zowel ontwerpers als niet-ontwerpers.

Graphic Means (2017), Briar Levit

Graphic Means is een onafhankelijke documentaire gemaakt door Briar Levit, professor Grafisch Ontwerp aan de Portland State University, en gefinancierd via een kickstarter fondsenwerving.

Graphic Means geeft een interessant beeld van de wereld van grafisch ontwerp tussen de jaren 1950 en 1990, voordat de komst van desktop publishing zo’n 30 jaar geleden een complete revolutie teweegbracht. Deze periode is misschien wel de periode waarin het vak het snelst veranderde, want in een paar decennia tijd vond er een verschuiving plaats van boekdruk via linotype (toen al tientallen jaren in gebruik) naar fotocompositie naar digitale software.

Een reeks handelingen die vandaag de dag plaatsvinden door simpelweg op toetsen voor een computer te drukken, ging toen gepaard met verschillende processen, pogingen, gereedschappen en belangrijke professionele figuren.

De documentaire werd geboren uit het verlangen om een manier van ontwerpen en produceren te verkennen waar veel ontwerpers, opgeleid sinds de jaren 90, zich vaak niet bewust van zijn, net als de regisseur tot op zekere hoogte was voordat hij aan het project begon.

Na vertoond te zijn op verschillende festivals en evenementen, is de documentaire nu streaming te zien op www.graphicmeans.com.

Helvetica (2007), Gary Hustwit

Helvetica, misschien wel een van de beroemdste documentaires over grafisch ontwerp, gaat uit van de alomtegenwoordigheid van een specifiek lettertype, Helvetica, en analyseert hoe typografie een integraal onderdeel is van stedelijke architectuur en hoe het daardoor ons dagelijks leven en ons leven diepgaand beïnvloedt, soms zelfs onbewust.

Interviews met enkele van de meest innovatieve en bekende ontwerpers dragen bij aan het centrale thema en vertellen over hun werk, ontwerpmethoden en hun relatie met typografie. Onder hen Erik Spiekermann, Matthew Carter, Massimo Vignelli, Wim Crouwel, Hermann Zapf, Neville Brody, Stefan Sagmeister, Michael Bierut, David Carson, Paula Scher, Jonathan Hoefler, Tobias Frere-Jones, Experimental Jetset, Michael C. Place, Norm, Alfred Hoffmann, Mike Parker, Bruno Steinert, Otmar Hoefer, Leslie Savan, Rick Poynor en Lars Müller.

Hoewel er bijna 15 jaar is verstreken sinds de eerste vertoning van deze documentaire, is de analyse nog steeds zeer actueel, zowel qua inhoud als qua aanpak, waarbij design en reclame vanuit een psychologisch, sociaal en artistiek perspectief worden bekeken.

Helvetica is de debuutfilm van regisseur Gary Hustwit, die later nog andere opmerkelijke designdocumentaires maakte, zoals Objectified (2008), Urbanized (2011) en Rams (2018). Zijn interesse in typografie en design komt voort uit een verlangen om dichter bij datgene te komen wat gewoonlijk als vanzelfsprekend wordt beschouwd om het werk achter de schermen te onthullen, maar nog belangrijker is de impact op ons leven.

Helvetica is tegen betaling te streamen op Vimeo.

Abstract: De kunst van design (2017-2019), Scott Dadich

Abstract: The Art of Design is een originele Netflix-serie die in twee seizoenen gevestigde ontwerpers op verschillende gebieden volgt en hun creatieve proces in kaart brengt.

Elke aflevering volgt een andere ontwerper en bouwt een intiem portret van hen op, waarin wordt verteld over hun bijzonderheden, gewoonten en dagelijks leven, maar ook over hun successen en werkmethoden.

De gepresenteerde ontwerpers komen uit verschillende steden over de hele wereld en werken op verschillende gebieden, van trainer design tot set design tot letterontwerp. De serie biedt een interessant inzicht in de verscheidenheid aan gebieden waarin een ontwerper actief kan zijn, zozeer zelfs dat het ongelooflijk lijkt om te denken dat zulke verschillende rollen worden gedefinieerd door dezelfde naam; maar tegelijkertijd biedt het ook parallellen over de gelijkenis van het gevolgde proces, gekenmerkt door iteraties van onderzoek, beslissingen en verfijning.

De 14 afleveringen zijn interessant voor zowel degenen die in de industrie werken en zich kunnen verdiepen in hun vakgebied en nieuwe kunnen ontdekken, als voor degenen die totaal onbekend zijn met design, omdat het de mogelijkheid biedt om de achtergronden te verkennen van de objecten, omgevingen en beelden waarmee we dagelijks in aanraking komen.

Onder de voorgestelde ontwerpers bevinden zich grafisch ontwerper Paula Scher, lettertypeontwerper Jonathan Hoefler, illustrator Christoph Niemann en kostuumontwerper Ruth E. Carter.

Abstract: The Art of Design is exclusief beschikbaar op Netflix.

Bauhaus: het gezicht van de 20e eeuw (1994), Frank Whitford

Het Bauhaus was een Duitse kunstschool, actief van 1919 tot 1933, die beroemd werd om zijn innovatieve benadering van design. Opgericht door de architect Walter Gropius in Weimar (en later verhuisd naar Dessau en later Berlijn), was het kernprincipe van de school dat alle kunsten op gelijke voet stonden, en dat er dus geen mindere kunsten bestonden, en dat ze tot elkaar bijdroegen.

De documentaire schetst de mijlpalen in de ontwikkeling van de school en de moeilijkheden die de school ondervond toen ze werd geconfronteerd met de druk van het naziregime, dat de school zag als een centrum van subversieve ideeën. Hoewel het Bauhaus maar van korte duur was, heeft het een belangrijke erfenis nagelaten, waarvan de documentaire verslag doet.

Design is One: Lella & Massimo Vignelli (2013), Kathy Brew, Roberto Guerra

Design is One volgt bijna vijftig jaar van de carrière van Lella en Massimo Vignelli, het ontwerpduo dat het huidige typografische stedelijke landschap in Amerika hielp vormgeven en een beslissende invloed had op design in de tweede helft van de 20e eeuw. Zelfs degenen die niet bekend zijn met de naam van de twee ontwerpers, zijn ongetwijfeld al eerder of later het werk van hun studio Vignelli Associates tegengekomen, bijvoorbeeld het grafische systeem van de metro in New York, of dat van de Ferrovie dello Stato in Italië, of de visuele identiteit van American Airlines. Maar het werk van de studio was zeer interdisciplinair en varieerde van typografie, bedrijfsimago, product- en meubelontwerp, interieurs, verpakkingen, boeken, kaarten en brochures.

De documentaire richt zich sterk op de samenwerking tussen de twee ontwerpers en de complementariteit van hun vaardigheden, en erkent Lella’s enorme bijdrage die de afgelopen decennia vaak werd overschaduwd door de pers, die haar werk herhaaldelijk toeschreef aan haar man.

Samen met de documentaire Helvetica (dat Massimo Vignelli’s favoriete en veelgebruikte lettertype was), heeft Design Is One de enorme bijdrage van de Vignelli’s aan design verder geconsolideerd in het publieke bewustzijn.

De documentaire kan tegen betaling worden gestreamd op designisonefilm.com..

Nu je een aantal interessante ideeën hebt om de wereld van design en grafische vormgeving op een andere manier te verkennen, hoef je alleen nog maar de tv aan te zetten…

Veel kijkplezier!